
Geschiedenis van de Admiraal de Ruijterweg
Geschiedenis van de Admiraal de Ruijterweg
Tot 1851 behoorde het om Amsterdam liggende platteland aan de Graven van
Holland. Het gebied was verdeeld in 'ambachtsheerlijkheden' en één daarvan was De Baarsjes. Deze Graven gaven Amsterdam vrij gemakkelijk toestemming
tot gebiedsuitbreiding wat ten koste ging van het platteland en de daarop
gelegen gemeenten, die hierover zelf geen zeggenschap hadden.
Gemeentewet
In 1851 werd de Gemeentewet van Thorbecke ingevoerd. Door deze wet werd het
onderscheid tussen plattelandsgemeenten en steden opgeheven. Ook kleinere
gemeenten werden vanaf die tijd bestuurd door een raad, een burgemeester en
wethouders zoal in de stad wel gebruikelijk was maar op het platteland niet.
Deze gemeenten werden daarmee politiek onafhankelijk van de steden. Deze
nieuwe status werd door de bestuurders van die gebieden aan het einde van de
negentiende eeuw en in begin van de twintigste eeuw gebruikt om de
eenvoudige plattelandsgemeenten sterk te ontwikkelen, vaak tot ongenoegen
van de in de nabijheid gelegen steden.
Belastingvlucht
Na de invoering van de gemeentewet vestigden veel rijke Amsterdammers zich
in de randgemeenten. Het was voor welgestelden namelijk zeer aantrekkelijk
om hier te wonen. Zowel de belastingdruk als de grondprijs lagen er
aanzienlijk lager dan in de hoofdstad. Dergelijke randgemeenten waren vaak
aantrekkelijke bouwlocaties voor particuliere beleggers. Bovendien
hanteerden randgemeenten bij het bouwen een minder strenge regelgeving dan
Amsterdam. Zodoende verschenen rond Amsterdam luxe nieuwbouw woningcomplexen
voor mensen die wel in Amsterdam hun geld verdienden en haar faciliteiten
gebruikten, maar die daar liever geen belasting over afdroegen aan diezelfde
stad.
Nieuwe uitbreidingen
Door de belastingvlucht waren de ontwikkelingen in deze gemeenten voor
Amsterdam een doorn in het oog. Vanwege de opbloeiende bedrijvigheid en de
bijbehorende bevolkingsaanwas waren ingrijpende en vooral dure veranderingen
in de stad noodzakelijk. Aangezien de helft van de stedelijke inkomsten
bestond uit gemeentelijke belastingen kon Amsterdam zich juist in die tijd
geen verlies van inkomsten permitteren. Dit was de reden voor Amsterdam om
net als in de vijftiende en zestiende eeuw omliggende gemeenten te
annexeren. Door de invoering van de gemeentewet was de procedure nu echter
vele malen ingewikkelder dan voorheen. Pas na jaren van onderhandelen werden
in 1896 delen van Diemen, Nieuwer-Amstel en Sloten aan de stad overgedragen.

Admiraal de Ruyterweg omstreeks 1900
De electrische tram
In 1900 werd een concessie verleend aan de N.V. Electrische Spoorweg
Maatschappij (ESM) voor het aanleggen van een elektrische tramlijn van
Amsterdam naar Zandvoort. Het tracé liep via de Admiraal de Ruyterweg over
het grondgebied van de gemeente Sloten. De ESM bezat naast de grond voor de
trambaan nog 30 hectare grond langs het traject. Door de gunstige
voorwaarden binnen de gemeente Sloten was dit een aantrekkelijke bouwlocatie
voor particuliere beleggers. Om te voorkomen dat Amsterdammers zich hier in
grote getale net buiten de stad zouden vestigen, stelde Amsterdam in 1904
opnieuw voor haar grenzen te verleggen. Het zou echter vele jaren duren
voordat dit verzoek zou worden gehonoreerd. (zie ook: De Wiegbrug)
Admiraal de Ruyterweg
In 1907 verleende de gemeente Sloten toestemming tot het bouwen van woningen
aan weerszijden van de trambaan. Hierdoor ontstond de Admiraal de
Ruyterweg. De gemeente Sloten beperkte zich bij de bouw tot regels over
ophoging van de terreinen (Sloten was een lager dan Amsterdam gelegen
polder), de breedte van wegen, de aanleg van riolering en de verplichting
tot bestrating. Saillant detail: om de bouw van arbeiderswoningen te
voorkomen werd in de bouwverordening van Sloten opgenomen dat de minimale
gevelbreedte 8.5 meter moest zijn. De gemeente Sloten bleek bijzonder in
trek. Zo steeg het aantal inwoners van 8.800 in 1907 naar 14.000 in 1914.
Een groot deel van hen woonde aan de Admiraal de Ruyterweg.
Een nieuw stadsdeel
Pas in 1921 wordt de door Amsterdam voorgestelde annexatie van de gemeente
Sloten gehonoreerd. Vervolgens wordt in de jaren twintig en dertig de rest
van ons huidige stadsdeel, en dus ook de omgeving van de Admiraal de
Ruijterweg, volgebouwd. Het zou echter tot ver in de jaren '50 duren voordat
de laatste herinneringen aan het platteland van de gemeente Sloten uit het
straatbeeld zouden verdwijnen. Maar ook nu nog is de Admiraal de Ruijterweg
een stille getuige van de voorstedelijke fase die dit gebied in vroeger tijd
doormaakte. Daarbij weerspiegelt het gevormde patroon de invloed van de
tramlijn die in haar loop bepaald is door het eeuwenoude agrarische
verkavelingspatroon.
Leo Stötefalk
Coördinator Welstand en Monumenten
Stadsdeel de Baarsjes (mei 2005)
� Historisch Archief De Baarsjes